G-QMH0Q6JMPP
 
szszb_13-68_szikora_tamas (1).jpg

Szikora Tamás

godot labor logo ujEszköz 3_0.5x-100.jpg

Néray Katalin, 1987:
“Szikora Tamás első számú doboz-objektjével igen titokzatos körülmények között találkoztam: a művész Fegyvernek utcai műtermének padlásán, tekintettel arra, hogy a műteremlakásba már nem fért be. Addig csak az Óbudai Pincegalériában láttam ugyancsak dobozokat ábrázoló, régi oklevelek írástöredékeivel és viaszpecséteivel megtört, engem akkor Gérard Titus-Carmel módszerére emlékeztető finom rajzait. A rosszul világított padláson megelevenedett motívum, ez a kétméteres kartonpapír objekt olyan volt, mint egy sci-fi díszlet.
Akkor rögtön felkértem Szikorát, állítsa ki ezt az egyébként elemeire szétszedhető installációt a hozzá tartozó rajzokkal a Sao Pauló-i Biennálén.
Ez 1985-ben történt, sajnos az említett Biennálét egyikünk sem látta, csak közvetve értesültünk a rendezőségtől, hogy sikere volt a magyar anyagnak. Az eredményt a magyar közönség is láthatta a visegrádi Salamon-toronyban és a budapesti Bartók 32 Galériában.
Szikora Tamás alkotókedvét felpezsdítette ez a feladat, és tovább “dobozolt”. Elkészített egy újabb, a korábbinál monumentálisabb objektet és a témát évek óta abbahagyott festészetére is kiterjesztette. Nyolc-tíz dobozkép szaladt ki pár hónap alatt a keze alól, súlyos, barnákat és feketéket variáló, a festés felszabadult örömét és fegyelmező gyötrelmét egyaránt sugalmazó kompozíciók.
Mikor Frank János kollégámmal kint jártunk a műteremben megnézni a kész anyagot, ugyanazt a jóleső izgalmat éreztem, mint az első doboz láttán a padláson. Megint született valami jó dolog, a kiállításra való felkészülés pozitív emóciója Szikorát igényes és koncentrált munkára sarkallta.”

 

Passuth Krisztina, 1993:
“A dobozokat nem mindig lehet kinyitni. Egyeseket igen, másokat nem, egyesek végig megtartják érinthetetlenségüket, mások inkább felfedik titkukat, a bennük felhalmozott rendszert, míg megint mások csak fedelük zártságával kérkednek és nem lehet hozzájuk közelebb férkőzni. Dobozok a térben, dobozok a síkban, illuzionisztikus valósághűséggel megjátszva a teret, a három dimenziót, csalódáskeltő hűséggel felvetítve a nemlétező árnyékot, hogy azután máskor az objekt élesen elváljon a faltól, keret nélkül, saját autonóm világának határait megteremtve.”

 

Gellér Katalin, 2001:
“Első önálló korszaka, az expresszív festőiség nemzetközi áramába kapcsolta; francia és spanyol-katalán mesterekhez, majd az újgeometrizmus egy olyan változatát teremti meg, amely a minimal arthoz és motívumválasztását tekintve némileg az arte poverához is közel áll. 1991-től a maga által felállított téri rendhez való elkötelezettség végig kíséri a pályán; a 20. századi magyar alkotók immár sorsszerűnek tekinthető művészeti útját kezdi meg: “egyetlen kép” megformálásán, variációin dolgozik, melybe a reneszánsz perspektíva-kutatásoktól, az orosz és a magyar konstruktivizmus örökségéig számos hatás beépül.
Kiinduló motívuma geometriává, a képegész egyéni struktúrává emelése nem csupán magas rendű intellektuális teljesítmény, hanem az erővel teli formálásnak és mindig megújuló festőiségnek is kiemelkedő kortárs példája. Munkáin időről-időre felbukkanak az expresszív festőiség jegyei is, melyet Kállai Ernő egykor oly meggyőző érveléssel tekintett a magyar mesterek egyik fő karaktervonásának. De ugyancsak jellemzi a negyvenes években született generáció mestereinél megfigyelhető tradíció-keresés új módozata is: az évszázadok festészeti hagyományában gyökeredző motívumok és struktúrák határpontokig vitt átírása.
Az optika törvényszerűségeinek tiszteletben tartásától fokozatosabb tért el, s kezdetben a geometrikus formákban még tetten érhető volt az érzelmekre, különböző emberi sorsokra való utalás, a miliő felidézése, de már itt is a térszervezés új rendjével, a perspektíva szubjektivizálásával való foglalkozás az uralkodó. Karakterének jellemző vonása jelenik meg abban, hogy egy lepusztultnak, reménytelennek látott világban sem adta fel az építkezést, a töredékben, a mindennapok hordalékában az egészet bemutató képi rend megteremtését, amelynek illuzionisztikus, manipulálható voltát is láttatja.”

 

Tolnai Ottó, 2007
“Ahogyan például Tamás begyűjti a régi léceket, kartonokat, különösen a régi okmányokat, a régi könyvfedelek golyóálló kartonjait, megért papundeklijeit, tábláit, márványpapírjait… Már Kecskemét is gyűjti számára, képei számára az anyagot, meséli. És engem, a szépírót, éppen ez érdekel a leginkább, de műkritikusként is erre sejtek utat magamnak, igen, teljesen lázba hozott Tamás kijelentése, kik is gyűjtenek, mit is gyűjtenek neki, igen, Kecskemétre kell utaznom, meg kell ismerkednem a dobozok, a képek anyagának gyűjtőivel, felhordóival… Leghűségesebb segítőm, meséli Tamás, a Veron, Szalay Veronika, a legjobb, a Munkácsy-díjas magyar papírrestaurátor… De gyűjt nekem a kecskeméti képkeretező, a fiatal szobrászlány, a karmesterkedő némettanár is, folytatja Tamás… Csodálatosan érett léceket, deszkákat, bőröket, rongypapírosokat hoznak, tele karistolással, bemetszésekkel, érett sebekkel, szöggel, telelőve ólomgolyóbisokkal, sötéteket, abszolút gyűrötteket, mint Zurbarán hátterei, mint Hantai (Simon) képei… De kaptam cukorkás és dominós dobozokat is, meg hoztak nekem egy női kalapos dobozt a Holt-tenger mellől, Istenem, egy női kalapos doboz a Holt-tenger mellől, s engedem, ő maga kezdje mesélni, hogyan lett képpé mindez, hogyan alakult krematóriummá, piramisformává az a női kalapdoboz a Holt-tenger mellől, érzem, megvan, itt sikerült megragadni e művészet titkát…”

cim_5707-1024x686
dscf6100-712x1024
dscf6101-727x1024
celtabla-825x1024
abroncskep-iii-822x1024
kis-bizanc-1024x743
struktura-fabol-825x1024
2011-szikora-tamas-kiserlet-768x1024
nyolc-doboz-2011-726x1024
zold-kep-2010-1024x870
sziklas-kep-2010-791x1024
doboz-csendelet-iiib-1024x850
abroncskep-vorosben-795x1024
p1010874-810x1024
bizanc-627x1024
fekete-kep-negy-dobozzal-806x1024
fekete-voros-kep-2-1024x880
cim_4066-1024x1015
mg_1109-674x1024
szikora-tamas26-1024x778
mg_7648-737x1024
egy-doboz-konyv-2-856x1024
reklamtaska-doboz-765x1024
cim_5625-1024x626
mg_7715-1024x761
mg_0989-806x1024
2kivagottdoboz-1024x825
feketearnyekaranyhatterrel-845x1024
nagy-fa-kep-2006-1024x487
doboz-kettos-arnyekkal-2-756x1024
peremes-objekt-852x1024
eltuno-dobozok-nagy-drapp-olaj-1996-681x1024
ketdobozsargaperspektivaval-1024x709
postalda-objekt-1998-777x1024
rembrandt-1024x577
greco
szikora-tamas-hasitott-ter-853x1024
fen166203-931x1024
1988-szikora-tamas9-859x1024
fen166903-761x1024
fen167403-788x1024
dobozok2-1024x604

CV

SZIKORA TAMÁS
1943 Nyíregyháza

 

Tanulmányok, művészeti tevékenységek:

1962-68 Kalinyin Politechnikum, Kohómérnöki Kar, Leningrád

1970-76 Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak

1977-80 Derkovits ösztöndíj

1982-91 Esztergomi Tanítóképző Főiskola docense

1985-86 az Iparművészeti Főiskola meghívott tanára 1990-től a Szentendrei Régi Művésztelep tagja

1992-93 a Polock-Krasner Alapítvány támogatásával a párizsi Cité des Arts-ban dolgozik

1994-től évente két-három hónapot tölt Párizsban a Cité des Arts meghívására

1997 másodszor is elnyeri a Pollock-Krasner Alapítvány ösztöndíját; kurzust tart a budapesti Képzőművészeti Főiskolán

1999 elnyeri a római Magyar Akadémia két hónapos ösztöndíját

2000 a Magyar Intézet meghívottjaként Rómában dolgozik

 

Díjak:

1992 Festészeti Nagydíj, Salgótarján Eger Nemzetközi Akvarellbiennálé: a zsűri díja Salgótarján VI. Rajzbiennálé: nagydíj Nemzetközi Pasztellbiennálé: Saint Quentin város II. díja

1994 Munkácsy-díj

1997 a Pollock-Krasner Alapítvány kiemelt ösztöndíja

1999 a Római Magyar Akadémia ösztöndíja

2006 Pro Urbe díj Herczeg Klára díj

 

Egyéni kiállítások (válogatás):

1978 Jósa András Múzeum, Nyíregyháza

1980 Stúdió Galéria, Budapest Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

1984 Magyar Építőművészek Szövetsége (Nádler Tiborral), Budapest Óbudai Pincegaléria, Budapest

1988 Kultur im Springerschlössel, Bécs, Wien 1989 Qualitas Galéria, Hotel Atrium Hyatt, Budapest

1992 Művésztelepi Galéria, Szentendre Reife 22 Galerie, Stuttgart Espace 31, Issy les Moulineaux, Párizs, Paris Kunstmesse, Köln

1993 Magyar Intézet, Párizs, Paris Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár Francia Intézet, Budapest Dovin Galéria, Budapest

1994 Művészetek Háza, Pécs

1995. Galerie Boycott, Brüsszel, Bruessel

1996 Várfok Galéria, Budapest Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, Budapest

1997 EveArt Galéria, Budapest

1999 Magyar Intézet, Párizs, Paris Szinyei Szalon, Budapest

2000 Illárium Galéria (Tölg-Molnár Zoltánnal, Hermann Zoltánnal), Budapest

2001 Magyar Kulturintézet, Stuttgart Godot Galéria, Budapest Objektek, Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum, Budapest Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár Cité Internationale des Arts, Párizs, Paris

2002 Városi Galéria, Nyíregyháza Magyar Intézet, Stuttgart, Németország

2003 Szikora 60, Godot Galéria, Budapest

2005 Dobozok, Aulich Art Galéria, Budapest

2006 Stúdió Galéria, Budapest Plug, Kortárs művészeti vásár, Budapest (Godot Galéria standja)

 

Csoportos kiállítások:

1983 Junge Ungarische Künstler, Rathaus, Münchengauting, Germany

1984 Interart, Poznan, Lengyelország, Poland

1985 Galeri Stengods, Malmö, Svédország, Sweden XVIII. Sao Pauloi Biennálé, Sao Paulo

1986 ICAF ’86, London Nemzetközi Művészeti Vásár, Los Angeles

1987 Grafikai Művésztelep, Makó

1988 IX. Nemzetközi Festészeti Biennálé, Szlovák Nemzeti Galéria, Kassa Kortárs Magyar Képzőművészet, Nemzeti Galéria, Prága Nemzeti Múzeum, Pozsony Galerie Eremitage, Berlin XIII. Akvarellbiennálé, Eger

1989 Europa – Asia, Art Biennale, National Museum, Ankara Kortárs Magyar Művészet, Szent Anna kápolna, Passau, Austria

1990 Egyedi Rajz Biennálé, Salgótarján VII. Triennálé, Lalit Kala Galleries, New Delhi Hommage á El Greco, Szépművészeti Múzeum, Budapest XII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Városi Galéria, Pécs XI. Sokszorosított Grafikai Biennálé, Miskolc II. Nemzetközi Mintatriennálé, Ernst Múzeum, Budapest Treffpunkt Galerien, Klagenfurter Messe, Ausztria

1992 Salon 92, Grand Palais, Párizs II. Nemzetközi Pasztellbiennálé, Saint Quentin, Franciaország Medzynarodowe Triennale Rysunki, Wroclaw, Lengyelország Galerie Philippe Gand, Párizs

1993 Art Expo, Budapest Exposition collective, Cité des Arts, Párizs

1995 Makói Művésztelep Jubileumi kiállítása, Képzőművészeti Főiskola, Budapest Helyzetkép, Jelenkori Magyar Szobrászat, Műcsarnok, Budapest II. Esztergomi Pasztellbiennálé, Esztergom

1996 A kilencvenes évek művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár Konstruktívok, Nagyatád

1997 Olaj, vászon, Műcsarnok, Budapest

1998 Dobozok, Fészek Művészklub, Budapest Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből, Ludwig Múzeum, Budapest 144-7460, Válogatás a Magyar Nemzeti Galéria harminc év alatt vásárolt műveiből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

1999 Búcsú a 20. századtól, Válogatás a Magyar Nemzeti Galéria anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest Escher kiállítás, Vigadó Galéria, Budapest Malom, MűvészetMalom, Szentendre Ösztöndíjasok kiállítása, Magyar Intézet, Róma Huszonnégy magyar művész, Magyar Nagykövetség, Washington

2000 Majdanek, Nemzetközi Egyedi Rajzbiennálé, Lublin, Lengyelország

2001 Örülök, hogy itt lóghatok, Pécs, Modern Képtár Kedves Mesterek!, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár 2003 Szentendrei Régi Művésztelep Jubileumi kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest

2004 Kulturhalle, Tübingen, Németország (Bartl, Jávor, Konok, Madarassy) Rajzok, MűvészetMalom, Szentendre

2005 Kettesben és egyedül, Válogatás Kozák Gábor gyűjteményéből, Godot Galéria, Budapest Kogart Szalon, Kogart Ház, Budapest Önarckép, Várfok Galéria, Budapest

2006 Titkok kertje, Gödöllői Iparművészeti Műhely, Gödöllő Feszített vásznak, MűvészetMalom, Szentendre

 

Közgyűjteményekben őrzött művek:

Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum, Budapest

Kulturális Minisztérium, Budapest

Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest

Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár

Modern Képtár, Pécs

Ferenczy Múzeum, Szentendre

Jósa András Múzeum, Nyíregyháza

Déri Múzeum, Debrecen Külkereskedelmi Bank, Budapest

OTP Bank, Budapest

AB-Aegon Biztosító, Budapest

Római Magyar Akadémia, Róma

Cité Internationale des Arts archívuma, Párizs

 

Köztéri munkák:

Vásárosnaményi Művelődési Központ, 1977

Esztergomi Tanítóképző Főiskola, 1980

Fischer Gyűjtemény, Reinlingen, 1997

Korona Szálló, Nyíregyháza, 1997

 

Művei fontosabb magángyűjteményekben:

Fischer Gyűjtemény

Vass László Gyűjtemény

Merics Gyűjtemény

Herway Gay Gyűjtemény

Dovin Galéria Tárnok Gyűjtemény

Nádasdi Gyűjtemény

Kozák Gábor Gyűjtemény

Godot Galéria

Békefi Gyűjtemény

Sinkovits Péter Gyűjtemény

Antal – Lusztig Gyűjtemény

Bélai György Gyűjtemény

Márkus István Gyűjtemény

 

Bibliográfia:

Pataki Gábor: Katalógus-előszó. Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely, 1982.

Néray Katalin: Előszó a magyar szekcióhoz. 18. Nemzetközi Sao Paulo-i Biennálé katalógus, 1985.

– Néray Katalin: Szikora Tamás dobozairól. Katalógus-előszó, Dorottya Galéria, Budapest, 1987.

Frank János: Kiállításmegnyitó. Kézirat. Dorottya Galéria, Budapest, 1987.

Pataki Gábor: Dobozképek. Művészet 1988/2, 56-57. old.

Lóska Lajos: Dobozképek, Szikora Tamás műhelyében. Művészet 1989/9, 44-47. old.

Hudra Klára: Szikora Tamás. In Hommage á El Greco – Tisztelet El Greconak. Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1991., 54. old.

Sík Csaba: Kedves Tamás! Új Művészet 1992/6, 56-58. old.

Sík Csaba és Pataki Gábor előszavai. Katalógus. Nyíregyháza, 1992.

Gellér Katalin: A festmény-objekttől a festmény-reliefig. Új Művészet 1993/12, 42-45. old.

Passuth Krisztina: Boîtes – dobozok. Kétnyelvű (magyar-francia) katalógus. Institut Hongrois, Paris, 1993.

Sasvári Edit: Festői szintézis. Szikora Tamás kiállítása a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban. Balkon 1993/1, 34-35. old.

Várkonyi György: Egy talált metafora történetének fejezetei (Szikora Tamás tárlata a Pécsi Művészetek Házában). Árgus 1995/1, 104-107. old.

Kovács Orsolya: Szikora Tamás kiállítása. Művészetek Háza, Pécs. Balkon 1995/2, 2. old.

Várkonyi György: Kiállításmegnyitó. Kézirat. Spiritusz Galéria, Budapest, 1995. február

Sík Csaba: Levél Szikora Tamáshoz. Új Művészet 1996/6, 56-58.

Gellér Katalin: Katalógus-előszó. Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, Budapest, 1996.

Gellér Katalin: Szikora Tamás. In Olaj, vászon. Műcsarnok, Budapest, 1997., 274-275. old

Százados László: Dobozvilág. Balkon 1997/4-5, 36-38. old.

Szegő György: Kiállításmegnyitó. Szinyei Szalon, Budapest, 1999.

Március Goerg Karl Pfahler: Kiállításmegnyitó. Stuttgarti Magyar Intézet, 2001.

Bizerr István: Szikora. Élet és Irodalom 2001. június 22., 27. old.

Sinkó István: Ilyen a boksz! Műértő 2001. október, 2. old.

Krasznahorkai Kata: Objektek, katalógus, Ludwig Múzeum, Budapest 2001.

Sinkovits Péter: A megzavart árnyék, Új Művészet 2001. október, 14-17. old.

Tolnai Ottó: Szikora Tamás, Műhely 2002/1, 83-85. old. UpDate, art magazine, Párizs 2002. március, 189-193. old.

A Merics gyűjtemény, katalógus, Kaposvár 2002., 156. old.

Várkonyi György: Szikora Tamás munkái, Mozgó Világ 2004/4., 30. old.

Modern Magyar Képtár, Pécs 1955-2004., katalógus, Jannus Pannonius Múzeum, Pécs 2004., 152. old.

Városi Képtár – Deák Gyűjtemény, katalógus, Székesfehérvár 2005., 192. old.

Kovalovszky Márta: A modern magyar festészet remekei 1896-2003., Corvina Kiadó 2005., 200. old.

expositio I., Borsos Mihály fotográfiái, Vince Kiadó, Budapest 2006., 198. old.