Néray Katalin, 1987:
“Szikora Tamás első számú doboz-objektjével igen titokzatos körülmények között találkoztam: a művész Fegyvernek utcai műtermének padlásán, tekintettel arra, hogy a műteremlakásba már nem fért be. Addig csak az Óbudai Pincegalériában láttam ugyancsak dobozokat ábrázoló, régi oklevelek írástöredékeivel és viaszpecséteivel megtört, engem akkor Gérard Titus-Carmel módszerére emlékeztető finom rajzait. A rosszul világított padláson megelevenedett motívum, ez a kétméteres kartonpapír objekt olyan volt, mint egy sci-fi díszlet.
Akkor rögtön felkértem Szikorát, állítsa ki ezt az egyébként elemeire szétszedhető installációt a hozzá tartozó rajzokkal a Sao Pauló-i Biennálén.
Ez 1985-ben történt, sajnos az említett Biennálét egyikünk sem látta, csak közvetve értesültünk a rendezőségtől, hogy sikere volt a magyar anyagnak. Az eredményt a magyar közönség is láthatta a visegrádi Salamon-toronyban és a budapesti Bartók 32 Galériában.
Szikora Tamás alkotókedvét felpezsdítette ez a feladat, és tovább “dobozolt”. Elkészített egy újabb, a korábbinál monumentálisabb objektet és a témát évek óta abbahagyott festészetére is kiterjesztette. Nyolc-tíz dobozkép szaladt ki pár hónap alatt a keze alól, súlyos, barnákat és feketéket variáló, a festés felszabadult örömét és fegyelmező gyötrelmét egyaránt sugalmazó kompozíciók.
Mikor Frank János kollégámmal kint jártunk a műteremben megnézni a kész anyagot, ugyanazt a jóleső izgalmat éreztem, mint az első doboz láttán a padláson. Megint született valami jó dolog, a kiállításra való felkészülés pozitív emóciója Szikorát igényes és koncentrált munkára sarkallta.”
Passuth Krisztina, 1993:
“A dobozokat nem mindig lehet kinyitni. Egyeseket igen, másokat nem, egyesek végig megtartják érinthetetlenségüket, mások inkább felfedik titkukat, a bennük felhalmozott rendszert, míg megint mások csak fedelük zártságával kérkednek és nem lehet hozzájuk közelebb férkőzni. Dobozok a térben, dobozok a síkban, illuzionisztikus valósághűséggel megjátszva a teret, a három dimenziót, csalódáskeltő hűséggel felvetítve a nemlétező árnyékot, hogy azután máskor az objekt élesen elváljon a faltól, keret nélkül, saját autonóm világának határait megteremtve.”
Gellér Katalin, 2001:
“Első önálló korszaka, az expresszív festőiség nemzetközi áramába kapcsolta; francia és spanyol-katalán mesterekhez, majd az újgeometrizmus egy olyan változatát teremti meg, amely a minimal arthoz és motívumválasztását tekintve némileg az arte poverához is közel áll. 1991-től a maga által felállított téri rendhez való elkötelezettség végig kíséri a pályán; a 20. századi magyar alkotók immár sorsszerűnek tekinthető művészeti útját kezdi meg: “egyetlen kép” megformálásán, variációin dolgozik, melybe a reneszánsz perspektíva-kutatásoktól, az orosz és a magyar konstruktivizmus örökségéig számos hatás beépül.
Kiinduló motívuma geometriává, a képegész egyéni struktúrává emelése nem csupán magas rendű intellektuális teljesítmény, hanem az erővel teli formálásnak és mindig megújuló festőiségnek is kiemelkedő kortárs példája. Munkáin időről-időre felbukkanak az expresszív festőiség jegyei is, melyet Kállai Ernő egykor oly meggyőző érveléssel tekintett a magyar mesterek egyik fő karaktervonásának. De ugyancsak jellemzi a negyvenes években született generáció mestereinél megfigyelhető tradíció-keresés új módozata is: az évszázadok festészeti hagyományában gyökeredző motívumok és struktúrák határpontokig vitt átírása.
Az optika törvényszerűségeinek tiszteletben tartásától fokozatosabb tért el, s kezdetben a geometrikus formákban még tetten érhető volt az érzelmekre, különböző emberi sorsokra való utalás, a miliő felidézése, de már itt is a térszervezés új rendjével, a perspektíva szubjektivizálásával való foglalkozás az uralkodó. Karakterének jellemző vonása jelenik meg abban, hogy egy lepusztultnak, reménytelennek látott világban sem adta fel az építkezést, a töredékben, a mindennapok hordalékában az egészet bemutató képi rend megteremtését, amelynek illuzionisztikus, manipulálható voltát is láttatja.”
Tolnai Ottó, 2007
“Ahogyan például Tamás begyűjti a régi léceket, kartonokat, különösen a régi okmányokat, a régi könyvfedelek golyóálló kartonjait, megért papundeklijeit, tábláit, márványpapírjait… Már Kecskemét is gyűjti számára, képei számára az anyagot, meséli. És engem, a szépírót, éppen ez érdekel a leginkább, de műkritikusként is erre sejtek utat magamnak, igen, teljesen lázba hozott Tamás kijelentése, kik is gyűjtenek, mit is gyűjtenek neki, igen, Kecskemétre kell utaznom, meg kell ismerkednem a dobozok, a képek anyagának gyűjtőivel, felhordóival… Leghűségesebb segítőm, meséli Tamás, a Veron, Szalay Veronika, a legjobb, a Munkácsy-díjas magyar papírrestaurátor… De gyűjt nekem a kecskeméti képkeretező, a fiatal szobrászlány, a karmesterkedő némettanár is, folytatja Tamás… Csodálatosan érett léceket, deszkákat, bőröket, rongypapírosokat hoznak, tele karistolással, bemetszésekkel, érett sebekkel, szöggel, telelőve ólomgolyóbisokkal, sötéteket, abszolút gyűrötteket, mint Zurbarán hátterei, mint Hantai (Simon) képei… De kaptam cukorkás és dominós dobozokat is, meg hoztak nekem egy női kalapos dobozt a Holt-tenger mellől, Istenem, egy női kalapos doboz a Holt-tenger mellől, s engedem, ő maga kezdje mesélni, hogyan lett képpé mindez, hogyan alakult krematóriummá, piramisformává az a női kalapdoboz a Holt-tenger mellől, érzem, megvan, itt sikerült megragadni e művészet titkát…”
CV
SZIKORA TAMÁS
1943 Nyíregyháza
Tanulmányok, művészeti tevékenységek:
1962-68 Kalinyin Politechnikum, Kohómérnöki Kar, Leningrád
1970-76 Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak
1977-80 Derkovits ösztöndíj
1982-91 Esztergomi Tanítóképző Főiskola docense
1985-86 az Iparművészeti Főiskola meghívott tanára 1990-től a Szentendrei Régi Művésztelep tagja
1992-93 a Polock-Krasner Alapítvány támogatásával a párizsi Cité des Arts-ban dolgozik
1994-től évente két-három hónapot tölt Párizsban a Cité des Arts meghívására
1997 másodszor is elnyeri a Pollock-Krasner Alapítvány ösztöndíját; kurzust tart a budapesti Képzőművészeti Főiskolán
1999 elnyeri a római Magyar Akadémia két hónapos ösztöndíját
2000 a Magyar Intézet meghívottjaként Rómában dolgozik
Díjak:
1992 Festészeti Nagydíj, Salgótarján Eger Nemzetközi Akvarellbiennálé: a zsűri díja Salgótarján VI. Rajzbiennálé: nagydíj Nemzetközi Pasztellbiennálé: Saint Quentin város II. díja
1994 Munkácsy-díj
1997 a Pollock-Krasner Alapítvány kiemelt ösztöndíja
1999 a Római Magyar Akadémia ösztöndíja
2006 Pro Urbe díj Herczeg Klára díj
Egyéni kiállítások (válogatás):
1978 Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
1980 Stúdió Galéria, Budapest Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
1984 Magyar Építőművészek Szövetsége (Nádler Tiborral), Budapest Óbudai Pincegaléria, Budapest
1988 Kultur im Springerschlössel, Bécs, Wien 1989 Qualitas Galéria, Hotel Atrium Hyatt, Budapest
1992 Művésztelepi Galéria, Szentendre Reife 22 Galerie, Stuttgart Espace 31, Issy les Moulineaux, Párizs, Paris Kunstmesse, Köln
1993 Magyar Intézet, Párizs, Paris Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár Francia Intézet, Budapest Dovin Galéria, Budapest
1994 Művészetek Háza, Pécs
1995. Galerie Boycott, Brüsszel, Bruessel
1996 Várfok Galéria, Budapest Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, Budapest
1997 EveArt Galéria, Budapest
1999 Magyar Intézet, Párizs, Paris Szinyei Szalon, Budapest
2000 Illárium Galéria (Tölg-Molnár Zoltánnal, Hermann Zoltánnal), Budapest
2001 Magyar Kulturintézet, Stuttgart Godot Galéria, Budapest Objektek, Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum, Budapest Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár Cité Internationale des Arts, Párizs, Paris
2002 Városi Galéria, Nyíregyháza Magyar Intézet, Stuttgart, Németország
2003 Szikora 60, Godot Galéria, Budapest
2005 Dobozok, Aulich Art Galéria, Budapest
2006 Stúdió Galéria, Budapest Plug, Kortárs művészeti vásár, Budapest (Godot Galéria standja)
Csoportos kiállítások:
1983 Junge Ungarische Künstler, Rathaus, Münchengauting, Germany
1984 Interart, Poznan, Lengyelország, Poland
1985 Galeri Stengods, Malmö, Svédország, Sweden XVIII. Sao Pauloi Biennálé, Sao Paulo
1986 ICAF ’86, London Nemzetközi Művészeti Vásár, Los Angeles
1987 Grafikai Művésztelep, Makó
1988 IX. Nemzetközi Festészeti Biennálé, Szlovák Nemzeti Galéria, Kassa Kortárs Magyar Képzőművészet, Nemzeti Galéria, Prága Nemzeti Múzeum, Pozsony Galerie Eremitage, Berlin XIII. Akvarellbiennálé, Eger
1989 Europa – Asia, Art Biennale, National Museum, Ankara Kortárs Magyar Művészet, Szent Anna kápolna, Passau, Austria
1990 Egyedi Rajz Biennálé, Salgótarján VII. Triennálé, Lalit Kala Galleries, New Delhi Hommage á El Greco, Szépművészeti Múzeum, Budapest XII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Városi Galéria, Pécs XI. Sokszorosított Grafikai Biennálé, Miskolc II. Nemzetközi Mintatriennálé, Ernst Múzeum, Budapest Treffpunkt Galerien, Klagenfurter Messe, Ausztria
1992 Salon 92, Grand Palais, Párizs II. Nemzetközi Pasztellbiennálé, Saint Quentin, Franciaország Medzynarodowe Triennale Rysunki, Wroclaw, Lengyelország Galerie Philippe Gand, Párizs
1993 Art Expo, Budapest Exposition collective, Cité des Arts, Párizs
1995 Makói Művésztelep Jubileumi kiállítása, Képzőművészeti Főiskola, Budapest Helyzetkép, Jelenkori Magyar Szobrászat, Műcsarnok, Budapest II. Esztergomi Pasztellbiennálé, Esztergom
1996 A kilencvenes évek művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár Konstruktívok, Nagyatád
1997 Olaj, vászon, Műcsarnok, Budapest
1998 Dobozok, Fészek Művészklub, Budapest Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből, Ludwig Múzeum, Budapest 144-7460, Válogatás a Magyar Nemzeti Galéria harminc év alatt vásárolt műveiből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1999 Búcsú a 20. századtól, Válogatás a Magyar Nemzeti Galéria anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest Escher kiállítás, Vigadó Galéria, Budapest Malom, MűvészetMalom, Szentendre Ösztöndíjasok kiállítása, Magyar Intézet, Róma Huszonnégy magyar művész, Magyar Nagykövetség, Washington
2000 Majdanek, Nemzetközi Egyedi Rajzbiennálé, Lublin, Lengyelország
2001 Örülök, hogy itt lóghatok, Pécs, Modern Képtár Kedves Mesterek!, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár 2003 Szentendrei Régi Művésztelep Jubileumi kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest
2004 Kulturhalle, Tübingen, Németország (Bartl, Jávor, Konok, Madarassy) Rajzok, MűvészetMalom, Szentendre
2005 Kettesben és egyedül, Válogatás Kozák Gábor gyűjteményéből, Godot Galéria, Budapest Kogart Szalon, Kogart Ház, Budapest Önarckép, Várfok Galéria, Budapest
2006 Titkok kertje, Gödöllői Iparművészeti Műhely, Gödöllő Feszített vásznak, MűvészetMalom, Szentendre
Közgyűjteményekben őrzött művek:
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum, Budapest
Kulturális Minisztérium, Budapest
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár
Modern Képtár, Pécs
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
Déri Múzeum, Debrecen Külkereskedelmi Bank, Budapest
OTP Bank, Budapest
AB-Aegon Biztosító, Budapest
Római Magyar Akadémia, Róma
Cité Internationale des Arts archívuma, Párizs
Köztéri munkák:
Vásárosnaményi Művelődési Központ, 1977
Esztergomi Tanítóképző Főiskola, 1980
Fischer Gyűjtemény, Reinlingen, 1997
Korona Szálló, Nyíregyháza, 1997
Művei fontosabb magángyűjteményekben:
Fischer Gyűjtemény
Vass László Gyűjtemény
Merics Gyűjtemény
Herway Gay Gyűjtemény
Dovin Galéria Tárnok Gyűjtemény
Nádasdi Gyűjtemény
Kozák Gábor Gyűjtemény
Godot Galéria
Békefi Gyűjtemény
Sinkovits Péter Gyűjtemény
Antal – Lusztig Gyűjtemény
Bélai György Gyűjtemény
Márkus István Gyűjtemény
Bibliográfia:
Pataki Gábor: Katalógus-előszó. Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely, 1982.
Néray Katalin: Előszó a magyar szekcióhoz. 18. Nemzetközi Sao Paulo-i Biennálé katalógus, 1985.
– Néray Katalin: Szikora Tamás dobozairól. Katalógus-előszó, Dorottya Galéria, Budapest, 1987.
Frank János: Kiállításmegnyitó. Kézirat. Dorottya Galéria, Budapest, 1987.
Pataki Gábor: Dobozképek. Művészet 1988/2, 56-57. old.
Lóska Lajos: Dobozképek, Szikora Tamás műhelyében. Művészet 1989/9, 44-47. old.
Hudra Klára: Szikora Tamás. In Hommage á El Greco – Tisztelet El Greconak. Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1991., 54. old.
Sík Csaba: Kedves Tamás! Új Művészet 1992/6, 56-58. old.
Sík Csaba és Pataki Gábor előszavai. Katalógus. Nyíregyháza, 1992.
Gellér Katalin: A festmény-objekttől a festmény-reliefig. Új Művészet 1993/12, 42-45. old.
Passuth Krisztina: Boîtes – dobozok. Kétnyelvű (magyar-francia) katalógus. Institut Hongrois, Paris, 1993.
Sasvári Edit: Festői szintézis. Szikora Tamás kiállítása a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban. Balkon 1993/1, 34-35. old.
Várkonyi György: Egy talált metafora történetének fejezetei (Szikora Tamás tárlata a Pécsi Művészetek Házában). Árgus 1995/1, 104-107. old.
Kovács Orsolya: Szikora Tamás kiállítása. Művészetek Háza, Pécs. Balkon 1995/2, 2. old.
Várkonyi György: Kiállításmegnyitó. Kézirat. Spiritusz Galéria, Budapest, 1995. február
Sík Csaba: Levél Szikora Tamáshoz. Új Művészet 1996/6, 56-58.
Gellér Katalin: Katalógus-előszó. Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, Budapest, 1996.
Gellér Katalin: Szikora Tamás. In Olaj, vászon. Műcsarnok, Budapest, 1997., 274-275. old
Százados László: Dobozvilág. Balkon 1997/4-5, 36-38. old.
Szegő György: Kiállításmegnyitó. Szinyei Szalon, Budapest, 1999.
Március Goerg Karl Pfahler: Kiállításmegnyitó. Stuttgarti Magyar Intézet, 2001.
Bizerr István: Szikora. Élet és Irodalom 2001. június 22., 27. old.
Sinkó István: Ilyen a boksz! Műértő 2001. október, 2. old.
Krasznahorkai Kata: Objektek, katalógus, Ludwig Múzeum, Budapest 2001.
Sinkovits Péter: A megzavart árnyék, Új Művészet 2001. október, 14-17. old.
Tolnai Ottó: Szikora Tamás, Műhely 2002/1, 83-85. old. UpDate, art magazine, Párizs 2002. március, 189-193. old.
A Merics gyűjtemény, katalógus, Kaposvár 2002., 156. old.
Várkonyi György: Szikora Tamás munkái, Mozgó Világ 2004/4., 30. old.
Modern Magyar Képtár, Pécs 1955-2004., katalógus, Jannus Pannonius Múzeum, Pécs 2004., 152. old.
Városi Képtár – Deák Gyűjtemény, katalógus, Székesfehérvár 2005., 192. old.
Kovalovszky Márta: A modern magyar festészet remekei 1896-2003., Corvina Kiadó 2005., 200. old.
expositio I., Borsos Mihály fotográfiái, Vince Kiadó, Budapest 2006., 198. old.