G-QMH0Q6JMPP
top of page
12764858_193178761044570_2671231107802373510_o.jpg

Múzeumpedagógia és interaktív tárlatvezetések 

Koronczi Endre: Kérem, sóhajtson, Széchenyi Úr!

2024. június 15 -ig

Koronczi Endre Munkácsy díjas művész a kortárs képzőművészeti szcéna különleges és kedvelt figurája, akinek alkotásait a Magyar Nemzeti Múzeumban és a Debreceni MODEM-ben is bemutatták. A “Ploubuter” park, mint művészeti fikció olyan lírai fotók és videó munkák összessége, amely hosszú évek alatt formálódtak és váltak Koronczi művészeti világát tükröző univerzummá. A Godot Kortárs Művészeti Intézetben látható monumentális tárlat mozgó, körbejárható, tapintható épített installációk által keretezett, ahol Széchényi szellemét az MTA felújítása során kiselejtezett szellőző rendszer és az éltető lehelet idézi meg. A múzeumpedagógiai foglalkozások során a kiállításhoz szervesen kapcsolódó, a mindennapi életünkkel összefonódó témákat, fogalmakat,  mint a szél, a levegő, a lélegztet, az elmúlás, a gyűjtőszenvedély, metafora, megszemélyesítés, valamint művészettörténeti fogalmakat (plain air, áldokumentarista, landart) érintünk.

 

5-8 éves korig

Széllelbélelt

 

Egy nagy sóhaj a legkisebbektől a legnagyobbakig igazán kellemes érzést nyújt. Vajon hány féle sóhaj létezik? Mit jelent egy – egy sóhaj? A természet is sóhajtozik, amikor fúj a szél, amely csakúgy mint a lélek szintén láthatatlan. Milyen a szél? Süvít, zúg, lágy, erős, de mindig láthatatlan. Sóhajtunk, fújunk, fütyülve zenélünk, eljátszuk és lerajzoljuk a szelet. És mindez miként kötődik az életet adó levegőhöz, Széchényihez és az elrakott baracklekvárokhoz? Erre és még sok ehhez hasonló dologra derül fény interaktív foglalkozásainkon, a legkisebbek számára is izgalmas interaktív játékokon keresztül.

 

 

8-12 éves korig:

Lélegzet elállító küldtetés

 

 

Mi a szél? Mitől keletkezik és miért hasznos? Életet, melegséget, erőt adó energiák lakoznak benne, amelyeket saját lényünkben is akár felfedezhetünk. Miként válik a szél a lélek metaforájává és megtalálják – e a kíváncsi szemek a legkisebb részleteket is a kiállításon? Induljon a küldetés és akár a saját képzeletbeli lényedet is életre keltheted, elnevezheted és a széllel elrepítheted.

Tavaszi szél, őszi szél, tornádó, hurrikán, fuvallat, szellő, orkán. Létrehozunk, érzékelünk, érzünk, életrekeltünk, sóhajt gyűjtünk. Éljük át együtt egy nagy közösélményként a művészet alkotói oldalát. Szót ejtünk monokrómról, megszemélyesítésről, erőművekről és a bennünk szunnyadó nagy közös energiáról.

 

 

 

12-15 éves korig:

Létkérdések

 

Mitől élünk, meddig lélegzünk? Mi a szerepe a levegőnek, a testben vagy a természetben? Ami lélegzik az élő. Akkor a Természet is egy élőlény? A szél maga a természet lélegzete? Mi a szél? Miként érzékeljük? Halljuk, a bőrünkön érezzük, halljuk? Ábrázolható-e a láthatatlan? Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket járunk körbe, ahol akár még a szélenergia, a plain air festészet és a land art is szóba kerül.

 

 

14-18 éves korig:

Az ember teste a lélek ideiglenes tartózkodásihelye.

 

A sóhajtás sokféleségét, az elmúlás és az életre keltés változatos metafóráit valamint a lét, lélek, légzés etimológiai összefonódásait járjuk körül. Életet lehelni valakibe és az ember kiadja utolsó leheletét, a létrehozás és az elmúlás talán legkifejezőbb mondatai. A természet és az ember, mint természeti lény jelenlévőségét, a spirituális és a materiális közötti átjárhatóságot vizsgáljuk.

A Sóhajok Híd-ja és a láthatatlan sóhajok gyűjteménye miként kapcsolódik a szél áramlásához. Széchényi szelleme, hogy kerül a múzeumba? Milyen szerepet játszik a kiállítás történetében az MTA és a művészet lehet-e dokumentarista? A digitális világ miként formálja a művészeti gondolkodást és mit jelent az, hogy intermediális művészet? Mi a szerepe a festészetnek és le lehet-e festeni a láthatatlant? Ezekről a kérdésekről és még sok minden más izgalmas dologról beszélgethetünk interaktív túránkon Koronczi Endre kiállításán, ahol akár a backstage történéseibe is betekintést nyújtunk.

Bár mondhatnánk azt is, hogy a művek önmagukért beszélnek (ami talán így is van), ám számtalan kérdést is felvetnek, elbizonytalanítva ezzel bennünket, nézőket. Ezért a nagycsoportos óvodásoknak, az általános és középiskolásoknak kreatív, interaktív foglalkozásainkat és tárlatvezetéseinket ajánljuk a kiállításlátogatáshoz. Ezeken az alkalmakon a kiállítást a korosztályok igényeihez szabott, beszélgetéssel, játékkal és alkotással egybekötött vezetéssel lehet megtekinteni.

GICA-kozmikuslehelet-megnyito-20240222-SutusNori-237.jpg
dcf65a_9636b8d8d9ab4f7eb1bcc3f97858df32~mv2.webp
GICA-kozmikuslehelet-megnyito-20240222-SutusNori-221.jpg
koronczi_fotó1.jpg

Call 

+36 70 386 8668

Email 

Follow

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page